کد خبر: 1239644
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۰
به گزارش «جوان»، علی باقری چهارشنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر از ادامه فرایند مذاکرات غیرمستقیم رفع تحریم‌ها با امریکا خبر داد و گفت: «هم اکنون از طریق گفتگو‌های غیرمستقیمی که به واسطه عمان در حال انجام است، فرآیند مذاکرات در جریان و مسئله در حال پیگیری است.»

جوان آنلاین: سرپرست وزارت امور خارجه گفته که مذاکرات غیرمستقیم رفع تحریم‌ها با طرف امریکایی با واسطه عمان جریان دارد؛ موضوعی که سخنگوی وزارت خارجه امریکا آن را تکذیب کرده است. 

به گزارش «جوان»، علی باقری چهارشنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر از ادامه فرایند مذاکرات غیرمستقیم رفع تحریم‌ها با امریکا خبر داد و گفت: «هم اکنون از طریق گفتگو‌های غیرمستقیمی که به واسطه عمان در حال انجام است، فرآیند مذاکرات در جریان و مسئله در حال پیگیری است.» او البته گفته مذاکراتی که در عمان انجام شده «هیچ سایشی با قانون اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها نداشته» و تأکید کرده که «وقتی طرف مقابل در مذاکرات خواسته‌هایی را مطرح می‌کرد و می‌گفتیم که خلاف این قانون نمی‌شود عمل کرد، مجبور بود که بپذیرد.» سرپرست وزارت امور خارجه از تعبیر «رو به جلو» برای توصیف مسیر مذاکرات در عمان استفاده کرده و گفته است: «تلاش داریم تا روی کار آمدن دولت چهاردهم، زمینه‌های مناسبی را برای حرکت جدی در دولت جدید فراهم کنیم.» با وجود این صحبت‌های باقری، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید روز پنج‌شنبه گفت که امریکا درگیر هیچ‌گونه مذاکره هسته‌ای با ایران نیست. او در گفتگو با ایران‌اینترنشنال گفت: «در حال حاضر هیچ مذاکره فعالی در رابطه با جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران در جریان نیست.» ایران‌اینترنشنال که رویکرد خبری آن طی دو سال اخیر، فشار بر مقام‌های امریکایی برای اذعان به مذاکره نکردن با ایران بوده، از قول کربی نوشته که دلیل مذاکره نکردن با ایران «این است که ایران در اعتراضات مردم خود را می‌کشت. ایران به چرخاندن سانتریفیوژ‌ها ادامه می‌داد. ایران به حمایت از گروه‌های تروریستی ادامه می‌داد.» کربی گفته است: «در مراحل اولیه مذاکرات، ایران خواسته‌های غیرضروری را مطرح می‌کرد. برای ما غیرممکن بود که این کار را انجام دهیم.» ایران‌اینترنشنال با وجود انتشار تکذیبیه مذاکرات عمان از زبان سخنگوی شور‌ای امنیت ملی امریکا، در عین حال، از زبان کربی نوشته که «من نمی‌توانم درباره کانال‌های ارتباطی با ایران صحبت کنم.» کربی در عین حال گفته که امریکا مایل به دیپلماسی بر سر برنامه هسته‌ای ایران است: «ما مایلیم بتوانیم این کار را از طریق دیپلماسی انجام دهیم. اما در حال حاضر، راهی یا یک مسیر دیپلماتیک پیش روی ما وجود ندارد.»

 تشدید فشار‌ها بر بایدن
چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری در امریکا، فشار‌ها بر دولت بایدن رو به افزایش است تا رویکرد نظامی در قبال برنامه هسته‌ای ایران در پیش بگیرد. بر اساس گزارش صدای امریکا، ائتلافی متشکل از ۹ عضو از جمله ائتلاف واندنبرگ و بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، هشدار داده‌اند برنامه هسته‌ای ایران به مرحله‌ای بحرانی رسیده و حکومت ایران می‌تواند تنها ظرف چند روز، اورانیوم غنی‌شده کافی را برای ساخت چندین سلاح هسته‌ای تولید کند. 
این ۹ اندیشکده و گروه فعال در حوزه سیاست خارجی که اغلب نزدیک به لابی‌های ضد ایرانی هستند با انتشار گزارشی، از رئیس‌جمهور آینده امریکا خواسته‌اند «گزینه‌های نظامی معتبر» را برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای به سرعت توسعه داده و یک «استراتژی منسجم و جامع» برای مقابله با تهدیدات ناشی از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده آن اتخاذ کند. این گزارش را اتحاد علیه ایران هسته‌ای، اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران، پیشبرد آزادی امریکا، مسیحیان متحد برای اسرائیل و ائتلاف یهودیان جمهوریخواه تهیه کرده‌اند.

برچسب ها: تحریم ، کاخ سفید ، امریکا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار